Motorlampe 156 jts 2.0 sw 2003

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
jachr11
Geografisk sted: Danmark

Motorlampe 156 jts 2.0 sw 2003

Indlæg af jachr11 » 29 jun, 2008 08:50

Jeg har gentagne gange haft problemer med motorlampen, der lyser orange - både i intrumentbrædtet og kørercomputeren.

Bilen har været på værksted under en ferie i Italien, hvor mekanikeren konstaterede at problemet skyldes katalysatoren blev for varm. Ved efterfølgende 120.000 km service-eftersyn på AUT alfa værksted (Herning) blev jeg oplyst om, at katalysatoren var defekt. En ny vil ifølge værkstedet koste 17.000 kr. plus montage. Uoriginal 14.000 kr.

Har nogen oplevet noget ligende? Og kan det passe, at dette er problemet?

Andre har påpeget, at katalysatoren ikke brude være defekt allerede; men at der ofte er problemer med lambasonden. Hvis problemet kan løses ved at udskifte denne, så er det jo en helt anden sag - ikke mindst økonomisk!

Skal katalysatoren udskiftes, vil jeg meget gerne høre, hvis nogen af Jer kender et sted, hvor man kan købe dem billigere - evt. på Nettet?

elp

Indlæg af elp » 01 jul, 2008 08:10

En katalysator kan blive ødelagt på få km hvis motorstyringen har fejl - og derfor motorlampen lyser.
Om det er sådan i dit tilfælde, ved jeg ikke. Men det er vigtigt samtidig at få undersøgt hvorfor motorlampen lyser, ellers ricikerer man at en ny kat. bliver ødelagt hurtigt. Lambda sonden kan være årsag til motorstyringsfejlen, men det kan et utal af følere, luftmængde måler osv. også, så det vil være klogt at lade en autoriseret værksted udlæse fejlrapport fra motorstyringsenheden.
Hvis du er medlem af Alfa Klubben, kan du få rabat flere steder, både forhandlere og leverandører af "alternative" reservedele, bl.a. hos Meconomem. En 156 af din årgang har 3 katalysatorer, så det løber desværre op.

Egebjerg

Indlæg af Egebjerg » 01 jul, 2008 08:33

14 eller 17K... Det der Alfa-værksted i Herning må eddermame tjene kassen! Jeg synes det er hver gang jeg læser om dem herinde at kunderne får fuldstændig horrible domme og priser oplyst...

Jeg skal lige prøve at vores hotline på mandag om hvad der typisk er galt i "dit" tilfælde.

Det er da også muligt at kat. er defekt - men det er jo ikke sikkrt at det er nødvendigt at skifte dem alle 3... Det vil den aut. Alfa i Herning dog altid anbefale.

Hvorfor er denne branche så rådden..?

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Motor"