147 2,0 ts 16v i en 155

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
vad
Indlæg: 95
Tilmeldt: 04 aug, 2009 06:52
Geografisk sted: Danmark

147 2,0 ts 16v i en 155

Indlæg af vad » 11 okt, 2009 04:17

Hej gutter, kan I hjælpe?

Jeg har en 147 2,0 ts 16v (tror jeg nok, det står i hugger papirer vedlagt service bogen) i min 155 2,0 ts 16v, og skal til at skifte tandrem, men er lidt usikker på om knastlåsene til disse to motorer er ens, det tror jeg egentligt idet hovededele i de to er ens? Og det andet, er der andre steder end hos alfastumper.dk man kan købe knastlåse i dk?

Med venlig hilsen Jonas Vad



elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 11 okt, 2009 04:50

Iflg. alfastupper.dk ser det ud til, at knastlåse er ens til alle 2,0 16v TS. Låsene (og remsættene) kan også fåes i udlandet, f.eks. UK hvor £ kursen p.t. er lav, se her
http://www.ebspares.co.uk/PNF.cfm?id=/a ... N=75139223
Erik

vad
Indlæg: 95
Tilmeldt: 04 aug, 2009 06:52
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af vad » 11 okt, 2009 19:05

Hej Erik

Og tak for svar. Jeg har bestilt, men det er sgu en lidt rodet side, men jeg tror det lykkedes til sidst!

Og ja, det ser ud til, at det er det samme til alle 2,0 16v TS fra 95 og frem. Jeg tog også en vandpumpe, men måske er det lidt spild, ved ikke om de har det med at gå?

Hilsen Jonas Vad

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 11 okt, 2009 19:19

Som du kan se, så skal tandremmene af for at skifte vandpumpe, så det er ikke spild, selv om pumperne ikke er særlig slemme til at gå på de 4 cyl motorer. På min 156 2,0 skiftede jeg først ved 180-190k km.

vad
Indlæg: 95
Tilmeldt: 04 aug, 2009 06:52
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af vad » 18 okt, 2009 06:59

Hej Gutter

Jeg har nu (flere problemer!) det problem, at indsprøjtningslampen (viser en dyse) lyser, når den får noget pedal på motorvejen, og kun når den skal trække over et længere stykke. Slipper jeg pedelen lidt så den holder jævn fart, så slukker den igen, for så at tænde, hvis den skal overhale, der kommer en lille bakke eller andet. Den tænder ikke sammen med codelampen, så jeg regner med, at det er et reelt indsprøjtningsproblem.

Der udover blev der ved syn oplevet et for stort co2 tal, samt lambda tal - måske en sammenhæng?

Jeg har skiftet alle dyserne til andre (brugte, men fra ok motor, samt gasspjæld men tilhørende elektornik, samt skiftet benzinfilter.

Har I oplevet noget ligende, og hvad var fejlen?

Hilsen Jonas Vad

elp
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 08 okt, 2003 19:07
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 19 okt, 2009 01:46

Det sikreste (og billigste) er at få lavet er fejludskrift fra ECU, så er du fri for at skifte en masse dele før fejlen findes.
Ved du, om indsugning, dysser, udstødning, kat og ECU er fra din 155 eller fra 147. Hvis der er sket et mix-mask mellem de dele, kan det årsagen til fejlene. Det kan ses ved, om ECU sidder på motoren (147) eller gemt bag beklædningen forrest til højre i kabinen (155) og om der sidder 2 små katte i udstødnings manifolden (147) eller ingen (155).

vad
Indlæg: 95
Tilmeldt: 04 aug, 2009 06:52
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af vad » 19 okt, 2009 03:38

Hej Erik

Jeg har fundet fejlen (fejlene): Årsagen til at indsprøjtningslampen lyste og det høje co2 tal, var tandremmen, som sad i hvert fald en måske to tænder forkert mellem de to knaster! Jeg skulle alligevel skifte tandrem, vandpumpe, balancerem, hjul mv., og kunne ikke forstå, at knastlåsene ikke passede på knasterne, når det hele stod på mærkerne, og dér gik det op for mig, at en amatør engang har skiftet remme! Nu er det hele sat rigtigt, og nu trækker den som én i helv ... og lyser ikke, ligesom den helle ikke hopper og rumler i tomgang - dejligt!

Det andet er, at jeg alligevel ikke tror, at det er en 147, selvom det står i hugger-fakturen. Denne motor har nemlig den gamle alutop, mv. som er helt identisk med min 155 motor. Det eneste, det ikke er identisk er stik/kontakt-udtaget til olietryksmåling, som ikke sidder foran i oliefilter-dimselutten (så den måler ikke olietryk nu, er det mon et andet sted stikket kan sidde?). Der sidder hverken ekstra små katte, eller nogen ECU på motoren! Jeg tror derfor mere, at huggeren har skrevet forkert, og ment en 145 eller 146 eller måske en 155?

Nå, tak for hjælpen igen Erik!

I øvrigt har jeg en ventildækselpakning til en 147 2,0 16v TS (bestilt fra EB England) som man kan få tilsendt for ca. 70 kr., for den passede jo ikke på min "147ér"!

Besvar

Tilbage til "Alfa 155 Motor"