Afmontering af køler

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
nhed
Geografisk sted: Danmark

Afmontering af køler

Indlæg af nhed » 17 dec, 2009 03:58

Hej
Som nogle måsk har læst, skulle min køler skiftes. Indkøb af ny køler, og fulgte de råd, som jeg havde fået. Mødte problem med at få ventilator op, meget sad i vejen, og jeg turde ikke rigtig pille ved ac. slanger, monteringsbolte, da jeg var lidt bange for at lukke op for tryk på anlæg. Derfor lyttede jeg til en Alfa mek. som fortalte, at han altid tog forkofanger af, samt lygter, og "bjælke", hvilket ville give adgang til det hele........
1. afmonter forkofanger, husk skruer som sidder bag plast inderskærme, 3 i højre, 2 i venster, plastinderskærme skal trækkes væk, for at man kan komme til dem.
2. Afmonter forlygter
3. afmonter jernbjælken, som sidder over køler, samt beslag til frontklaplås
4. træk ledninger væk, som sidder under bjælken
5. Nu er der adgang til at skrue skruer af, som sidder på køler, der sidder en del, som holder skjold og ac. køler fast.
6. af med slanger og gammel kølervæske, og den gamle køler er nu let at tage op, intet sidder i vejen, glemte lige at nævne, at blæseren var taget af inden, sidder med 4 skruer på bagsiden.

Det eneste, som drillede, var den bøjning, som sidder nederst på køleren ikke fulget med den nye, så jeg skullle bruge den gamle, den var ikke nem at få af, der må skulle bruges et "trick", for at få den af. Det er en lås, som forhindrer studsen i at hoppe af, når der er tryk på køleren. I studsen sidder en o-ring, som ikke må beskadiges.
Et værksted ville have 4500kr incl. køler, jeg klareder det for 1200kr
Det tog 4 timer...........
M.v
Niels

elp

Indlæg af elp » 17 dec, 2009 05:22

Jamen, der tjente du kr. 825 i timen på din fingerfærdighed. Tak for beskrivelsen, det kan være min '98 også en dag skal have ny køler.

nhed

Indlæg af nhed » 17 dec, 2009 05:43

Tak for ordene! Alfisto, du er en ven!
Vh
Niels

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Motor"