Benzin forbrug

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
SBS
Geografisk sted: Danmark

Benzin forbrug

Indlæg af SBS » 07 maj, 2010 03:56

Hey
Jeg har købt en Alfa 156 fra 1998. Den har kørt 141.000 km og alle service er lavet ved hvert 20.000 km på Alfa-værksted. Lige op til det på 140.000 hvor der også blev skiftet tandrem mm. Der blev yderligere lavet noget udstødning og støddæmpere mm. for 15.000 sidste år. "So far - so good"
Så har jeg købt den af en forhandler.

Der var så lidt problemer med at den somme tider "satte ud" ikke ville stå i tomgang. Her inde læste jeg mig frem til at det måske var luftmassemåleren der skulle udskiftes.
Jeg har så været på værksted og de har haft computeren på og nulstillet en masse forskellige ting. Nu har bilen så igen sat ud og ikke villet stå i tomgang og desuden er benzinforbruget dalet fra ca. 12 km/l til 8,8.

Har i nogle ideer om det er noget af det der er stillet om i computeren der gør det med benzinforbruget ?

Mvh.
SørenS

elp

Indlæg af elp » 07 maj, 2010 05:27

Jeg er sikker på, at din bils ECU (motorstyring) er gået i "nødprogram". Forhandleren (som har solgt dig bilen) skal få bilen til at køre og gå i tomgang uden fejl. Hvis der er reservedele, som skal fornys, er det hans opgave, som sælger skal han i 2 år udbedre de fejl, som bilen er behæftiget med eller opstår i den første tid efter levering (6 mdr).
Hvis ikke han er Alfa forhandler og kan finde ud af fejlen(ene), så må han overgive bilen til et andet værkste, som kan.

SBS

Indlæg af SBS » 08 maj, 2010 01:00

elp... Tak for dit svar.

Nu er det bare sådan, at den forhandler jeg købte bilen ved er en svindler og en løgner og en bedrager. Der var fejl på bilen som skulle laves, men jeg ville ikke have dem lavet hos ham, da jeg absolut ingen tillid har til ham. (længere historie)
Vi har nu igennem en jurist i DAF kommet på et kompromis om at jeg finder en mekaniker som så skal lave bilen og bilforhandleren betaler for regningen.
Derfor har jeg nu været ved Skallebølle Auto (som mange jo anbefaler på fyn) og det er der at de har stillet på bilens computer, for at se om de kunne eliminere tomgangsfejlen på den måde.
Men tomgangsfejlen er der desværre stadig og nu kører den så bare også kun 8,8 km/l :o(
Så det er jo ikke "bilsælgeren" der har lavet noget med computeren, men en anden mekaniker.
Men med deres expertise, mon de så ikke får løst problemet i sidste ende.
De sagde ved Skallebølle auto at det nok enten var luftmassemåleren eller tomgangsregulatoren eller vist lambdasonden, men jeg aner INTET som helst om det selv, så jeg stoler da på dem :o)

Mvh. SørenS

SBS

Indlæg af SBS » 08 maj, 2010 01:01

elp... Tak for dit svar.

Nu er det bare sådan, at den forhandler jeg købte bilen ved er en svindler og en løgner og en bedrager. Der var fejl på bilen som skulle laves, men jeg ville ikke have dem lavet hos ham, da jeg absolut ingen tillid har til ham. (længere historie)
Vi har nu igennem en jurist i DAF kommet på et kompromis om at jeg finder en mekaniker som så skal lave bilen og bilforhandleren betaler for regningen.
Derfor har jeg nu været ved Skallebølle Auto (som mange jo anbefaler på fyn) og det er der at de har stillet på bilens computer, for at se om de kunne eliminere tomgangsfejlen på den måde.
Men tomgangsfejlen er der desværre stadig og nu kører den så bare også kun 8,8 km/l :o(
Så det er jo ikke "bilsælgeren" der har lavet noget med computeren, men en anden mekaniker.
Men med deres expertise, mon de så ikke får løst problemet i sidste ende.
De sagde ved Skallebølle auto at det nok enten var luftmassemåleren eller tomgangsregulatoren eller vist lambdasonden, men jeg aner INTET som helst om det selv, så jeg stoler da på dem :o)

Mvh. SørenS

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Motor"