Discount oliskift?

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
tpsimmert
Geografisk sted: Danmark

Discount oliskift?

Indlæg af tpsimmert » 22 jan, 2004 17:49

Hej Alfister.

Jeg har en Alfa 156 2.0 fra 1998. Købte den da den havde gået 98.000 km, har nu kørt 20.000 km i den og skal derfor have skiftet olie.
Spørgsmålet er så: Jeg har hørt at motoren er følsom med hensyn til olie, men er ikke helt klar over om det er mht olikvalitet og/eller oliestand. Jeg tjekker selvfølgelig olie ofte - den har i øvrigt kun brugt små 2 liter på 20.000 km. Er der nogle problemer i at få skiftet olie på et af "discount-skiftestederne" som kvikpot, kvikcenter el. lign. hvis blot jeg vælger en god olie og skift af filter samtidig? Det er væsentlig lettere for mig at køre forbi et sådan en dag frem for at skulle bestille tid på et autoriseret værksted.

Og lige et tillægsspørgsmål: Er det "let" selv at skifte tændrør på alfaen (Twin Spark - motor)? Skal der specialværktøj til? - skruede plastikdækslet af og kunne ikke umiddelbart se hvordan jeg fik fat i tændrørene med mine almindelige lange tændrørsnøgler.

Mvh Gør-det-delvist-selv manden.

(Den nærmeste Alfa-forhandler vil have 2800 kr eks. moms for skift af tændrør og olie - det mener jeg kan gøres væsentligt billigere ved ovennævnte løsning!)

A.Sommer
Kontakt:

Indlæg af A.Sommer » 22 jan, 2004 22:01

Hejsa..
Du BØR skifte olie for hver 10.000 og med selenia !!!

Bare min mening!!!

Admin
Kontakt:

Indlæg af Admin » 22 jan, 2004 22:03

Hej tpsimmert
Reservedelspris for de 8 tændrør = ca 1600,- !!!!(inkl. moms), så det er begrænset hvor meget du sparer ved at gøre det selv.
Eneste krævede specialværktøj er Torx og en LAAANG forlænger og tændrørstop til store og små tændrør(14 mm og 10 mm gevind). Skiftetid ca. 1 time.
Mht til olie er det jo en smagssag som hvorvidt man handler i Aldi eller Irma. Hvis noget går galt får du det givgetvis lettere hos en forhandler/værksted end hos Quickpot eller Dagmars netto-skift.

alfalund
Kontakt:

Indlæg af alfalund » 23 jan, 2004 01:23

Hvis du kører over 20k om året uden korte ture (de berømte 2 km til bageren og hjem som eneste weekendaktivitet) og for meget bykørsel kan du godt nøjes med at skifte hver 20k SÅFREMT du bruger olie af superkvalitet (Selenia eller Q8 F1)

8 tændrør á knap 200 stykket, 4,5 liter olie á 130 kr og et filter - det kan ikke være meget anderledes.

Vær god ved din Alfa og den er god ved dig ;-)

K.Morell

Indlæg af K.Morell » 31 jan, 2004 08:41

Husk hvis du ikke er bekendt med moment spænding af tændrør kan du for en sikkerheds skyld bruge moment nøgle, og derved undgå at beskadige alu-gevindet, når du alligevel af og til checker olie stand,
så tag lidt olie på pege og tommel finger og test viskositeten, er molykylerne i olien slidt op så skift olien, det er alligevel småpenge at skifte olie hvis du derved kan forlænge motorens levetid.
Jeg ved ikke om omtalte olie kan klare 20.000km, men det er en 16ventilet motor med en pæn ydelse, så 10.000-12.000km er nok mere passende.

alfalund
Kontakt:

Indlæg af alfalund » 04 feb, 2004 23:47

Min pointe er at det er antallet af driftstimer og ikke kilometer der er afgørende for intervallet.

Med meget bykørsel og tomgang kan du have lige så mange driftstimer på 5,000 km som du har ved 20,000 km med meget motorvejskørsel.

At mærke på olien med fingrene er ca. lige så effektivt som at sparke dæk - er olien tyk som tjære er det alligevel for sent.

feldstedt
Geografisk sted:

Indlæg af feldstedt » 12 apr, 2004 07:40

Hej!

Jeg mener det godt kan betale sig at skifte tændrør selv, og det er såmænd ikke fordi det er så vanskeligt. På www.sparkplugs.co.uk har jeg købt dem (NGK) til hhv. 7,5 pund og 11,5 pund for de 2 slags plus lidt til forsendelse. Jeg havde dem i løbet af 3 dage. Det svarer nogenlunde til halv pris.

Det tager selvfølgelig lidt tid, men det er såmænd også hyggeligt når det nu alligevel regner. Løsn de 3 skruer i pladen over dem og du kan forsigtigt trække alle hætterne af på en gang og du er klar til at skifte alle tænrørene.

mvh Jesper

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Motor"