Hej,
Jeg har fået et problem vedr. for tidlig indkobling af omdrejningsbegrænseren.
Bedst som maskinen lyder allerbedst, lukker den af ved
ca. 5000 o/min [xx(]og det lyder/virker som hvis det er omdrejningsberænseren,(men det kan næsten ikke passe).
Har nogen af jer en ide eller prøvet dette?
Kunne det evt. være fordi den kører på et nødprogram ?
Benzinforbruget er også steget mærkbart!
Mvh.
evk
155 V6
164 3,0 V6
Omdrejningsbegrænser ? 155 V6
-
ole fisker
- Geografisk sted: Danmark
God ide at oplyse km-tal.... og noget historik, hvad er gået forud ??
Måske er dine hovedlejer kørende på det sidste. Medfører svingingner i krumtappen, som så snyder omdrejningstals-/toppunkt-giveren.
Er ikke et skud ud i tågen. Har af bitter erfaring oplevet det i praksis.
Men men.....
Der er jo mange andre muligheder.
MVH
Ole F
Måske er dine hovedlejer kørende på det sidste. Medfører svingingner i krumtappen, som så snyder omdrejningstals-/toppunkt-giveren.
Er ikke et skud ud i tågen. Har af bitter erfaring oplevet det i praksis.
Men men.....
Der er jo mange andre muligheder.
MVH
Ole F
-
Per H. Nørgaard
Den har kørt 145 Tkm med beskedent olieforbrug, god stabil tomgang uden udsættere og kvik speeder respons.
Første gang jeg mærkede problemet var et kort øjeblik under en overhaling og bagefter var problemet der ikke igen.
Senere samme dag var det der igen, men igen kun kort varigt.
Næste dag var problemet mere permanent, men ved andre/lavere omdr.tal.
Nu er det blevet "stabilt" ved de ca. 5000 o/min.
Den kan have en tendens til ikke at trække helt jævnt (ikke meget udtalt, men giver en fornemmelse af at holde lidt igen ved jævn hastighed) spec. inden den har nået norm. drifttemp (kan selvfølgelig være lidt for mager blanding ved kold kørsel).
Tændrør er blevet skiftet (efter at problemet er begyndt).
Bilen har norm. kørt 10 - 11,5 km/l, men ved den seneste tankfuld
har den kørt knap 8,5 km/l ved samme kørselsmønster.
Mvh.
evk
Første gang jeg mærkede problemet var et kort øjeblik under en overhaling og bagefter var problemet der ikke igen.
Senere samme dag var det der igen, men igen kun kort varigt.
Næste dag var problemet mere permanent, men ved andre/lavere omdr.tal.
Nu er det blevet "stabilt" ved de ca. 5000 o/min.
Den kan have en tendens til ikke at trække helt jævnt (ikke meget udtalt, men giver en fornemmelse af at holde lidt igen ved jævn hastighed) spec. inden den har nået norm. drifttemp (kan selvfølgelig være lidt for mager blanding ved kold kørsel).
Tændrør er blevet skiftet (efter at problemet er begyndt).
Bilen har norm. kørt 10 - 11,5 km/l, men ved den seneste tankfuld
har den kørt knap 8,5 km/l ved samme kørselsmønster.
Mvh.
evk
-
Per H. Nørgaard
Her er iøvrigt en fin lille beskrivelse af hvordan man måler sin lambdasonde efter for at se om den virker: http://alfa-forum.com/archive/index.php/t-10448
Linket er på tysk og selv om det i den tråd handler om en alfa 33 så er metoden helt generel for lambdasonder mig bekendt
bemærk også linket til www.lambdasonden.de der er foruroligende stor forskel på hvad man kan komme til at give for en sonde afhængig af hvor man køber den.
Hvis der er problemer med det tyske så oversætter jeg gerne.
Linket er på tysk og selv om det i den tråd handler om en alfa 33 så er metoden helt generel for lambdasonder mig bekendt
Hvis der er problemer med det tyske så oversætter jeg gerne.
Hej ekv - jeg har oplevet (på en Lancia jeg tidl. ejede), at føleren ved nederste remskive var skubbet nogle mm for langt ud (ved rep. af oliespil). Først skiftede man føleren (som var smurt ind i olie) hvilket hjalp lidt, siden blev den skubbet på plads, ca. 1 mm fra nogle tappe på remskiven, som giver impulserne til føleren.
Hej,
tak for de gode råd mm.
Jeg er måske kommet et skridt videre idag mht. hvad der skal søges efter.
Efter en længere køretur idag var problemet væk, men efter en tur i vaskehal (en gyldespreder havde lavet 3km "lorte" belagt asfalt [V], så alfaen havde mistet sin egen naturlige deo)var "begrænseren" der igen og ved et lavere omdr.tal.
Så det kunne tyde på at jeg har et vand/fugt problem.
Må hellere kigge lidt nærmere på dette i weekenden !
Mvh.
evk
tak for de gode råd mm.
Jeg er måske kommet et skridt videre idag mht. hvad der skal søges efter.
Efter en længere køretur idag var problemet væk, men efter en tur i vaskehal (en gyldespreder havde lavet 3km "lorte" belagt asfalt [V], så alfaen havde mistet sin egen naturlige deo)var "begrænseren" der igen og ved et lavere omdr.tal.
Så det kunne tyde på at jeg har et vand/fugt problem.
Må hellere kigge lidt nærmere på dette i weekenden !
Mvh.
evk