Generelle fejl ved Alfa 156...

Indlæg som ikke passer ind under de andre fora omhandlende Alfa 156
Besvar
onnik
Geografisk sted: Danmark

Generelle fejl ved Alfa 156...

Indlæg af onnik » 10 apr, 2004 10:10

Jeg har lige et spørgsmål Alfa drengene….

Jeg går og kigger lidt på alfa 156, og vil i den anledning jo gerne være lidt klædt på i forhold til hvilke fejl der som udgangs punkt har været generelle i forhold til modellerne fra 97 - 00. Jeg ved at der kan være problemer med instrumentbradet (det knirker) men er der andre ting man skal være opmærksom på når man handler brugt alfa 156? (rust, ophæng, motor, styretøjet....) – jeg kigger som udgangspunkt på 156 med 1,6 motoren.

VH
Michel

elp

Indlæg af elp » 12 apr, 2004 03:21

Hej Michel - ud over hvad man altid skal se efter på en brugt bil, skal du være opmærksom på 1/tandrem og stremmerhjul, SKAL skiftes hver 60-80 km (120k km iflg. instruktionsbog), 2/støj (diesellyd) fra knastaksel variator - hvis den skal skiftes koster det ca. kr. 5000,- inkl. tandrem og hjul, 3/nederste styrekugle, giver rystelser ved opbremsning - hele nederste bærerarm skal skiftes (ca. 2500,- for begge sider), de holder ca. 80000 km, 4/stenslag i forrude og front samt små buler langs bilens sider (grundt formen og ingen beskyttelses liste (gummi) er siderne udstatte for andre bilers døre på P-pladser og 5/stempler i servicebog, også for rusteftersyn efter hhv. 3 og 5 år, ellers bortfalder rustgarantien (8 hhv 12 år afhængig af årgang. Du skal tage højde for foranstående fejl hvis de forekommer - prisen skal være således, at du selv kan få foretaget reperation eller sælger fixer tingenen inden køb.
Velkommen blandt Alfa drengene (der er dejligt med lidt feminint islæt i denne drengeverden) og held og lykke med Alfa jagten.

alfalund
Kontakt:

Indlæg af alfalund » 12 apr, 2004 06:48

Kedeligt at se at en værkfører har fået skræmt dig til at finansiere hans årlige ferie i Toscana vha. utidige tandremsskift. Husk her at antal kilometer og antal driftstimer er forskellige størrelser, mens sidstnævnte er det relevante (dvs meget bykørsel = kortere intervaller)

Som teknisk konsulent for 156 har jeg hørt om 3-4 motorhavarier, heraf nogle som følge af sprængte tandremme, andre som følge af en netop skiftet tandrem (hvor arbejdet ikke var gjort ordentligt).

Knastforstiller bør være farantimæssigt udskiftet på alle 156'ere.

Mine bærearme holdt 120k og blev kun skiftet fordi de knirkede - ingen negativ påvirkning på køreegenskaber.

Der kan selvfølgelig være forskel - netop derfor ingen grund til at generalisere.

Det vigtigste er at finde et velholdt eksemplar - forhenværende firmabiler med et liv i vaskehaller og det der er værre, bliver aldrig rigtig gode igen. Find et forkælet eksemplar og betal gladeligt lidt ekstra for det.

Ciao /Miguel

bstegger

Indlæg af bstegger » 12 apr, 2004 20:39

Desværre er det min erfaring, at knastforstiller problemerne ikke bliver kureret ved udskiftning. Jeg har hørt om adskillige, som har fået skiftet knastforstiller op til flere gange. Og jeg selv har nu ved 120.000 km service fået skiftet knastforstiller for tredje gang. Der må være tale om en konstruktionsfejl på Twin Spark motorerne, som Alfa ikke kan kurere.

Egebjerg

Indlæg af Egebjerg » 13 apr, 2004 21:25

Hej Michel

Modellerne fra '99 og frem skulle være fri for nogle af børnesygdommene fra de første årgange, bla. dem der nævnes ovenfor. Betal derfor gerne de 10-20 kilo ekstra for en lidt nyere 156'er.

Se osse efter rust ved gummilisten øverst på forruden, det kommer typisk hvis ruden har været udskiftet og arbejdet ikke har været gjort ordentligt. Hvis bilen er stemplet i servicebogen med org. eftersyn efter de foreskrevne intervaller skulle det dog være dækket af rustgarantien.

Til sidst vil jeg anbefale dig at gå efter en 1,8 T.Spark, de sidste kræfter du her får, kommer du aldrig til at fortryde. Misforstå mig ikke, det har ikke noget at gøre med at køre stærkt osv, men alene af den årsag at motoren arbejder meget bedre, f.eks hvis du kører på ferie med meget oppakning eller har flere passagerer med. Jeg prøvede en '99 - 156 1,6 så sent som i Påsken og det var altså en skuffelse med den lille motor til så stor/tung en bil... som om den skal have alt for mange omdrejninger hele tiden og så forsvinder idéen med benzin-økonomien lidt. :o)

Men held og lykke i din jagt.

Egebjerg

Indlæg af Egebjerg » 13 apr, 2004 21:29

bstegger:

Ja, det er min osse. I håb om ikke at fornærme en vis herre herinde, så er det værst med 2,0 TS 16V modellerne...

onnik

Indlæg af onnik » 27 apr, 2004 08:17

Hej Drenge

Tak for hjælpen - det er jeg super glad for :-)

Michel

uj1212

Indlæg af uj1212 » 16 maj, 2004 21:50

He Michel

Lige en bemærkning til dit evt 1,6 motor valg. Jeg har gennem mange år kørt alle AR motorer ex V8 og opefter. Enhver motorkonstruktør ved, at alt over 400 cm3 pr cyliner ikke er af det gode. En 1,6 holder sig inden for den regel, og er derfor grundlæggende mere harmonisk end f eks 2.0,som er mere grove i mælet, bruger masse olie, dem jeg har haft,og de yder som regel mindre end lovet af fabrikken. For at kompensere for det grove mæle har de nyere 2.0, fået monteret en balance aksel, det afhjælper problemet, men giver ekstra omkostninger til til remme og remstrammere mv i forbindelse med service. Jeg kan ikke huske at nogle af mine 1,6 har brugt olie, min nuværende kører 10 tus km mellem olieskift, og jeg har aldrig fylt efter mellem skiftene, ikke så meget for oliens skyld, mere det at man skal huske at checke, hvis bilen bruger olie, det er død irriterende. Der også noget der hedder stempelhastighed, den må ikke være for høj, jo lavere jo bedre, ved 6000 omdr/m er den 18,2m sek for 2.0 og "kun" 15,1m sek for 1,6. Det kritiske punkt for alm moderne motorer er 21m sek. Du kan atså bedre tillade dig, at give en 1,6 omdrejninger, og eksersits med omdrejninger er det næst sjoveste, som Anders Bodelsen engang skrev.
Det maksimale drejningsmomentet er det omdrejningstal, hvor man "får mest" ud af sin motor i forhold til den benzin man sprøjte i den. Det er 3500 omr/min for en 2.0, og 4500 for en 1,6. Det oplever man som meget bedre afsæt ved lavere omdr for en 2.0, En 1,6'r skal køres mindst 1000 omdr længere op før gearskift(gerne mere) Økonomien kommer så, når du i en 1,6 i 5. gear placerer omdrejningdstælleren på 4500, så viser spedometeret 150 km/t, den reelle hastighed er 145 km/t og der køres 12,5 km pr liter bezin. Under ture sydpå med denne hastighed målt i Puttgarden efter 3500 km er 13,7 km/l mit bedste resultat, ingen kø kørsel, men det ligger altid meget klart over 13 km/l. Det betyder også noget med 9 - 10 kr pr liter benzin.
De lovede ydelser er som regle på plads hos 1,6, senest har jeg haft min standard 1,6 på rullefelt, 52.000 km, ydelsen var 123 HK, (skal være 120)og ca 5 % bedre drejningsmoment.At rulle feltet viste rigtigt, kan bekræftes ved, at de fleste 2.0 manglede 10 hk eller mere.
God fornøjelse med din 156, uanset motor størrelse er det en skøn bil.

Uffe J

onnik

Indlæg af onnik » 06 jun, 2004 22:38

Hej alle sammen igen.

Jeg har lige et spørgsmål mere. Hvor meget har det at sige hvor langt en Alfa 156 har kørt. Der er jo mange på salg der ligger omk. de 150.000 - 180.000 KM.

Hvad har det at sige, og hvad skal man være opmærksom på hvis man tager ud og kigger på en?

- ellers mange tak for de mange gode indlæg, virkelig god læsning for en nybegynder. (dog noget tekniske til tider :-))

Hilsen

Michel

tbc
Geografisk sted:

Indlæg af tbc » 07 jun, 2004 01:29

Hej Michel.

Det væsentligste er at finde et velholdt eksemplar!

Som udgangspunkt er motorerne ret robuste, hvis de er behandlet ordentligt ved koldstarter og olien er skiftet ofte. Gearkassen KAN være noget slidt på eksemplarer med mange kilometer, så det er et sted jeg vil anbefale at checke grundigt.

Der er selvfølgelig flere dele som er halvslidte på en bil med mange kilometer, så check også kobling, støddæmpere og bærearme, eller få evt. et eksemplar med FDM-test.

Jeg kører selv i en 146 1.6 Twin Spark, der nu har kørt 190000 km, og der er intet i vejen med bilen; jeg regner med at beholde den til langt forbi 300000 km. På rullefelt for nogle måneder siden ydede motoren mere end foreskrevet fra fabrikken, og den bruger nærmest ingen olie.

Sidst, men ikke mindst; eksemplarer uden aircondition/klimaanlæg er som hovedregel en del sværere at sælge, så hvis du kan undvære aircondition, så kan der være en del penge at spare.

Mvh. TBC.

Superstuden
Kontakt:

Indlæg af Superstuden » 08 jun, 2004 08:50

Det vigtigste er at finde en som er passet. Min den sorte 156'er jeg havde den havde gået næsten 200.000 km. Og den fik tæsk hver dag. Og kunne sagtens holde. Men den var passet med alle service.
Og du skal ikke regne med at købe en 156'er, og så være helt uden problemer, det er jo en alfa [:D] og ellers må du købe dig en Mitsubishi[:o)]

mvh
kristian

Thomas G

Indlæg af Thomas G » 08 jun, 2004 10:23

Ha,ikke for at starte en alen lang,endeløs diskusion (som INGEN på denne klode alligevel kan blive enige om,pga. forskellige krav og forventninger),kunne jeg da fortælle et par historier eller 2 om et par kollegaer med et par "Musubisier",som har fortalt vidt og bredt om alle mulige Alfa"skræk" historier (selvfølgelig uden nogensinde at have ejet et eneste exemplar selv,det er klart).Nu er de imidlertid blevet helt tavse,for de er begge løbet ind i næsten samme problemer.De omhandler sjovt nok begge to el problemer,og .... rust ! ! ! ! Bilerne er fra henholdsvis '92 og '93.Den der ler sidst,ler bedst [:D][:D][8D]

Superstuden
Kontakt:

Indlæg af Superstuden » 09 jun, 2004 04:36

til thomas g

det finder du bare ud af [:D] Jeg arbejder i en mitsu foretning. Og der er generalt færre problemer ved mitsu'er end alfa. Men jeg kan bedst lide alfa. Skal lige siges vi også har mellem 80-100 brugte biler på lager. Og vi har solgt en del alfa'er. Nu siger du rust. Men så kan jeg godt lide at du skriver at bilerne er for 92 og 93. Hvis man ikke regner med at der er rust i en bil fra starten af 90'erne.[:0] det kan vel ikke komme som en overraskelse.

mvh
kristian

Mogens
Geografisk sted: Sweden
Kontakt:

Indlæg af Mogens » 09 jun, 2004 05:31

> Hvis man ikke regner med at der er rust i en bil fra starten af 90'erne.
> Det kan vel ikke komme som en overraskelse.

Medmindre man netop køber en Alfa, der er galvaniseret fra modelår '92.
Min 75 3.0 V6 var i alt fald. Og rustfri...

/Mogens
'95 Alfa Romeo 164 Q4
'91 Opel Omega 3000 24V

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Generelle emner"