udsættere
udsættere
Min 156'er er begyndt at skulle have lidt pedal for at starte og man skal holde lidt gas på ved stop da den let går i stå. Dette er ved kold bil. Når den er varm går den lidt ujævnt i tomgang, men går ikke i stå. Jeg har målt på bat./generator i tomgang lader den med 14,1 V og ved slukket motor er der 13,3 V over batteriet.
Nogen gode bud ??
Det er en 1,8TS fra 1999, der har gået 134.000 km. Alt er standard ingen KN-filtere eller ligende..
Nogen gode bud ??
Det er en 1,8TS fra 1999, der har gået 134.000 km. Alt er standard ingen KN-filtere eller ligende..
Så har jeg talt med to værksteder,
Det ene mener at en defekt tomgangsmotor kan være årsagen. Det andet værksted havde en defekt vandtemperatursensor som en mulighed - hvis temp. ikke kendes vil motorstyringen ikke aktivere chookeren og dermed vil der skulle gives ekstra gas ved koldstart.
Tid er booket på det sidste værksted så nu må jeg se.
Input/ideer eller erfaringer fra Jer er jeg dog fortsat interesseret i..
Det ene mener at en defekt tomgangsmotor kan være årsagen. Det andet værksted havde en defekt vandtemperatursensor som en mulighed - hvis temp. ikke kendes vil motorstyringen ikke aktivere chookeren og dermed vil der skulle gives ekstra gas ved koldstart.
Tid er booket på det sidste værksted så nu må jeg se.
Input/ideer eller erfaringer fra Jer er jeg dog fortsat interesseret i..
Ja, det er lidt pebret men hvis du kan vente til næste tandremsskift burde merprisen ikke være ret meget, foruden prisen på løfterne. De kan bestilles billigt her:
http://cgi.ebay.co.uk/16-HYDRAULIC-LIFT ... dZViewItem
Det er MEGET billigere end Fiat Danmark.
Jeg havde prøvet næsten alt før de nye ventilløftere løste mit problem:
Tændspoler, Lambdaprobe, "MAF", tomgangs-actuator, tændrør, lange ture til sydeuropa, Benzin-additiver, olie-additiver, vand og luft temperaturfølere.
Hvis du selv har mod på at skifte tandrem er det ikke noget problem at også lige putte nogle nye ventilløftere i. Jeg, og sikkert også andre, er klar med gode råd.
Hilsen Ole
http://cgi.ebay.co.uk/16-HYDRAULIC-LIFT ... dZViewItem
Det er MEGET billigere end Fiat Danmark.
Jeg havde prøvet næsten alt før de nye ventilløftere løste mit problem:
Tændspoler, Lambdaprobe, "MAF", tomgangs-actuator, tændrør, lange ture til sydeuropa, Benzin-additiver, olie-additiver, vand og luft temperaturfølere.
Hvis du selv har mod på at skifte tandrem er det ikke noget problem at også lige putte nogle nye ventilløftere i. Jeg, og sikkert også andre, er klar med gode råd.
Hilsen Ole
Nej som sagt var det heller ikke min første tanke da jeg skulle fejlfinde min egen bil. Men jeg kan da også ta' fejl, jeg er da kun amatør.
Jeg skal lige sige at min ikke havde men problemer ved start.
Har du prøvet at køre uden lufttemp-føler? Har du prøvet at afmontere "tomgangsmotoren" og kigge efter om den kan bevæge sig frit?
Jeg mener prøv først alle de gratis/billige løsninger, ik?
Hilsen Ole
Jeg skal lige sige at min ikke havde men problemer ved start.
Har du prøvet at køre uden lufttemp-føler? Har du prøvet at afmontere "tomgangsmotoren" og kigge efter om den kan bevæge sig frit?
Jeg mener prøv først alle de gratis/billige løsninger, ik?
Hilsen Ole
Du skriver: "Det ene mener at en defekt tomgangsmotor kan være årsagen. Det andet værksted havde en defekt vandtemperatursensor som en mulighed - hvis temp. ikke kendes vil motorstyringen ikke aktivere chookeren og dermed vil der skulle gives ekstra gas ved koldstart"
Har værkstederne haft deres motortest udstyr på, PC som udlæser fejlmeddelser fra ECU styreenheden, eller gætter de bare?
Alle Alfa og flere andre værksteder har udstyret.
Har værkstederne haft deres motortest udstyr på, PC som udlæser fejlmeddelser fra ECU styreenheden, eller gætter de bare?
Alle Alfa og flere andre værksteder har udstyret.
Ole jeg er også amatør og vil gerne løse problemet billigst muligt ...så jeg tror at jeg forsøger mig lidt i weekenden..
hvormange km havde din 2,0 gået da du skiftede ventilløfterne ?
Elp: det er blot gæt udfra fejlbeskrivelsen. Bilen har ikke været forbi værksted eller en tester endnu. Men det er et tidligere Fiat/Alfa værksted der skal have den ind d. 19/6, og de har det fornødne udstyr efter hvad de selv siger..
Elp: det er blot gæt udfra fejlbeskrivelsen. Bilen har ikke været forbi værksted eller en tester endnu. Men det er et tidligere Fiat/Alfa værksted der skal have den ind d. 19/6, og de har det fornødne udstyr efter hvad de selv siger..
Ole jeg er også amatør og vil gerne løse problemet billigst muligt ...så jeg tror at jeg forsøger mig lidt i weekenden..
Min havde kørt ca. 160.000 da jeg skiftede ventilløftere.
Det er jo en lidt større operation og der kræves et sæt knastlåse for at sikre at man får stillet timingen rigtigt. Har du sådan et par? Derudover skal remmene skiftes inc. medløberhjul og strammerhjul. evt. også knastforstiller og vandpumpe.
Det er jo en lidt større operation og der kræves et sæt knastlåse for at sikre at man får stillet timingen rigtigt. Har du sådan et par? Derudover skal remmene skiftes inc. medløberhjul og strammerhjul. evt. også knastforstiller og vandpumpe.
Ole Du er en seriøs amatør
Jeg har slet ikke planer om selv at skifte ventilløftere - har kun almindeligt værktøj ikke låse for knaster etc. så sådane operationer vil jeg få gjort på et værksted .. men det var disse jeg ville se på/fejlsøge på: "Har du prøvet at køre uden lufttemp-føler? Har du prøvet at afmontere "tomgangsmotoren" og kigge efter om den kan bevæge sig frit?
".
Jeg har slet ikke planer om selv at skifte ventilløftere - har kun almindeligt værktøj ikke låse for knaster etc. så sådane operationer vil jeg få gjort på et værksted .. men det var disse jeg ville se på/fejlsøge på: "Har du prøvet at køre uden lufttemp-føler? Har du prøvet at afmontere "tomgangsmotoren" og kigge efter om den kan bevæge sig frit?
".
hmm idag fungerede bilen uden de førnævnte problemer - eneste forskel er vejret - grå vejr og 16 grader. Sidst jeg oplevede problemet var det høj sol og 25-28 grader.. nogen mulig sammenhæng her ?
Jeg har idag visuelt checket rørforbindelser mellem luftfilterkassen og selve den del hvor speederkablet er forbundet, alt er som nyt ingen revner eller tegn på utætheder . Jeg har kigget efter noget der kunne være lufttemp-føler men har ikke fundet den - hvor sidder den og hvordan ser den ud ?
Jeg har ikke adskilt noget for nu virkede den jo ok ...
Jeg har idag visuelt checket rørforbindelser mellem luftfilterkassen og selve den del hvor speederkablet er forbundet, alt er som nyt ingen revner eller tegn på utætheder . Jeg har kigget efter noget der kunne være lufttemp-føler men har ikke fundet den - hvor sidder den og hvordan ser den ud ?
Jeg har ikke adskilt noget for nu virkede den jo ok ...