156 2.0 2001 manglende trækkraft

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
PeterJensen
Geografisk sted:

156 2.0 2001 manglende trækkraft

Indlæg af PeterJensen » 04 jun, 2010 08:28

<p>Efter at min 156'er i dag har været på værksted for at få skiftet lambdasonden regnede jeg jo med at få en friskere bil med hjem, dette var desværre ikke tilfældet.</p><p>Testeren viste elleres at den var gal med Lambdasonden, og det var den eneste fejl den oplyste om.</p><p>Dog har den meget svært ved at trække over 4000 omdr/min, det lyder nærmest som om den er ved at drukne.</p><p>Bilen er udstyret med et Novitech luftfiltersystem, bør jeg skifte dette til det originale?</p><p>Andre der har et bud på hvor man så skal tage fat?</p><p>På forhånd tak.</p><p></div></p>

elp
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 04 jun, 2010 21:05

Du er inde på noget af det rigtige med luftfilter. Novitec's filtre ser ud til at være af "tørfilter" typen, så svinet MAF fra overskuds filter olie kan der næsten ikke være tale om.
Men luftfilteret kan være tilstoppet af snavs, så skift hvis længe siden.
MAF (luftmassemåler) og gasspjældet kan være snavsede og trænger til rens (dog plejer MAF at give fejl i ECU).
Tændingsystemet kan også være årsag. Start med at skrue plastdækslet oven på motoren af, start bilen i mørke og tjek om du ser gnister omkring spolerne og kabler, så skal de dårlige (eller alle) skiftes. Hvis OK, så skru holderen omkring spolerne af og træk dem op. Tjek først om der ligger vand omkring tændrørerne (i sær ved cylinder 1 er der ofte vand - kommer fra undervognsvask), sug eller pust vandet væk og skru tændrørerne op. Hvis de er sodede, skyldes det for fed benzinblanding og/eller for meget bykørsel/morfarkørsel, hvis de er hvide er benzinblanding for mager, hvis de er lysbeige er blanding OK. Tændrørerne kan også være slidte, skal skiftes for hver 100.000 km, men er ofte dårlige før.
Jeg ved ikke hvad forhandlere tager for et sæt, men hos f.eks. www.alfastumper.dk koster sættet kr. 1.000.
Hvis alt omtalte er OK, så kan der være andre årsager, toppakning, brændte ventiler og slidte cylindere/stempler kan afsløres af kompresioneprøve, men der er ofte andre symtomer som kølevandstab, vand i olie eller omvendt, sur duft af udstødnings gas i kølevandet eller højt olieforbrug.
Held og lykke.

PeterJensen
Geografisk sted:

Indlæg af PeterJensen » 06 jul, 2010 22:01

Hej Erik
Tak for det meget fine/uddybende svar.
Jeg har nu købt en ny luftmængdemåler ved alfastumper.dk, og Vupti så kører vognen perfekt igen.
Mvh. Peter

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Motor"