16 V motorer!

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Thomas G
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Thomas G » 10 mar, 2004 22:56

Ahem,lige en rettelse : 2,0 TS 16v motorene der ligger i Alfa'erne,er bestemt ikke den samme som der ligger i Fiat og Lancia.Det er kun Alfa der kører med Twin Spark,topstykkerne er helt forskellige,krumtappen og plejlstænger er forskellige,osv.,osv.Jeg kan ikke helt huske det,men måske er grundblokken den samme,men hvis den er,er det ihvertfald også eneste sammenfald.

155 Q4 kører med Lancia (Fiat) motor.

elp

Indlæg af elp » 12 mar, 2004 01:44

Hej Egebjerg - jeg fik chippen hos TS Motors lidt udenfor Helsingborg, Sverige. På deres web www.tsmotor.com kan de se HK diagrammer på mange modeller (inkl. ar V6), man får både moment og HK korver før og efter mont. og mapning. Prisen opgives til SKR 5095,- = ca. 4200,- i penge.

Egebjerg

Indlæg af Egebjerg » 12 mar, 2004 11:02

Hehehe....ja, også skal jeg betale 1000 kr. for at få bilen over 2 broer. Jeg bor i Odense og kan ligeså godt spare tiden og køre til en lokal...

Men tak for infoen.

toftlarsen2
Geografisk sted: Japan

Indlæg af toftlarsen2 » 03 apr, 2004 21:03

Hej Egebjerg.

Kan se du koere 155 V6.
Maa nok indroemme at V6 eren er ved at lokke mig en del. Har besluttet at min naeste bil SKAL vaere en seksbenet.
Ved du nogle links hvor man kan laese lidt om denne?

Er den maskine puttet i "wide body" udgaven?

Egebjerg

Indlæg af Egebjerg » 05 apr, 2004 09:52

Hej Toft

Jeg har V6'er for lydens skyld, intet mere intet mindre. ;o) De må ha' en opera-kyndig der sidder og lytter til motorer på Milano-fabrikken. Hehehe

Her er en side med en masse links til sider med 155, der finder du sikkert en masse V6-ejere...
Ellers er der www.alfaowner.com eller www.alfa155.com som nok er de bedste resourcer på nettet, sidstnævnte er vidst under "ombygning"...

Held og lykke!

Egebjerg

Indlæg af Egebjerg » 05 apr, 2004 10:06

Thomas G

Ahem...jo, jeg indrømmer at min forklaring godt kan lyde som at Fiat og Lancia osse kører med Twin Spark... sorry, my bad.

Topstykkerne er selvfølgelig anderledes, men her hører forskellighederne egenlig osse op. Blok(grundblok), plejlstænger, krumtap er (næsten) ens, det er ihvertfald FIAT-motorer!!! (Udviklet og bygget af Fiat.) Men jeg ved godt at TS 16V ejere ikke er stolte af at indrømme det... ;o) Men that's life og de går jo igen i 156...

Jeg kommer meget hos OPN i Ringe (Ophug og værksted) og de har UFATTELIGE mængder Fiat-motorer under renovering hele tiden, men det er et sjældent syn at se Alfa's egen TS 8v på operationsbordet...

Thomas G

Indlæg af Thomas G » 06 apr, 2004 06:00

And it goes on forever [:)][:)]

Man kan ikke hævde at dele i en motor er de samme fordi de er "næsten" ens.Enten er de de samme dele,eller også er de ikke.Og i tilfældet TS 16v / Coupe / Tipo / Integrale / Q4 (osv.,osv.) er det ikke tilfældet.Iøvrigt er f.eks. en Coupe med eller uden turbo selvsagt heller ikke bygget af de samme stumper.

Selvfølgelig er TS 16v motorene bygget på Fiat fabrikkerne,men den er temmelig selvstændig alligevel.Iøvrigt er det ikke noget jeg har et problem med.Fiat er sgu' da også en spændende bil,og de har da bestemt også en historie der er værd at beskæftige sig med.

Egebjerg

Indlæg af Egebjerg » 06 apr, 2004 09:06

***Man kan ikke hævde at dele i en motor er de samme fordi de er "næsten" ens***

Nå ikke??? Hvis konceptet er en og samme? Fordi der eks.vis er andre stempler i en blok er det altså ikke samme motor??? Teoretisk set har du ret, men jeg tror ikke at moderne bilproducenter opfinder den dybe tallerken mere end én gang... ej heller for 10 år siden!

Whatever... Twin Spark 16V er udviklet <b>af</b> Fiat <b>på</b> Fiat's fabrikker, omend den har "sin egen historie", men at det ikke kan holde er jeg så rigeligt blevet overbevist om...

Thomas G

Indlæg af Thomas G » 07 apr, 2004 02:02

Har tjekket : Blokken (støbeformen som er brugt) er IKKE den samme på en 2,0 TS 16v som på 2 liters udgaver (8 og 16v) af Coupe/Tipo/Tempra/Integrale/Q4/Thema/Dedra etc.,etc.Slaglængden (= anden krumtap) på de 2 motorer er også forskellig,og vandpumpen sidder/er også anderledes.+ meget andet.Selvfølgelig er motorene bygget i Fiat regi,men at skære over en kam og sammenligne dem så direkte som du prøver på,er forkert.Lavet under Fiat's vinger,ja,-men bygget og konstrueret af Alfa divisionen.

Og 2,0 TS 16v motorene er og bliver altså ikke nær så slemme til at brække sig som du gerne vil gøre dem til,uanset hvad du siger.De har - som før fortalt - haft problemer med tandremmen,pga. et alt for sent skifteinterval fra importøren/fabrikkens side,og det var dybt for dårligt.Og så har der været en del knas med remstrammerhjulet til tandremmen der blev ædt op/sprang i stykker.Nå ja,så var der jo også lige det med knastforstilleren.Men det er alt sammen ting der for længst er rettet ind,og det er alle ting som sidder PÅ motoren,for selve motoren er nemlig bjørnestærk!!!!

Jeg kender godt lidt til OPN i Ringe.Hvis de renoverer Fiat motorer på samlebånd,så skulle det vel ikke hænge sådan sammen at 8 ud af 10 motorer de renoverer,har de renoveret før???Hvis du forstår hvad jeg mener??

elp

Indlæg af elp » 07 apr, 2004 07:31

Hej alle som har fulgt med i denne debat om 16v motorer kontra "ægte" Alfa motorer - se mit svar til Daniel Egebjerg's indlæg: 156, motor, lejehavari.

toftlarsen2

Indlæg af toftlarsen2 » 08 apr, 2004 03:29

Hejsa

Ja nu er det vidst på tide at jeg giver livstegn, jeg som startede denne, til tider lidt grove, diskussion.
Jeg har fulgt med på sidelinien, og har fakitsk været positiv forundret over hvilken respons og bevågenhed et sådan emne kan få.

Suma sumarum:

Jeg synes at Thomas har nogle virkelige saglige og velunderbyggede teorier, som der skal mere end somså til at turde modsige.
Det kan selvfølgelig være at Daniel selv har haft eller kender nogen(OPN) som har haft dårlige erfaringer med disse. Jeg kan faktisk godt følge ham i hans negative indstilling til netop 2,0 16V'eren, da de fejl de har haft undervejs virkelig er skandaløst og alt alt for langt under standart.

Men hvis man en dag finder en fin model 16V, må man formåde at de ting som Thomas nævner, er skiftet og så er det vel ikke så ringe endda.
Som Thomas nævner har hans tidligere 16V nu kørt med turbo i meget lang tid, og det må da et eller andet sted underbygge at grundkonstruktionen er stærk.

Men; Egebjerg, jeg hælder stadig til at det ultimative må være at finde en V6'er i fin stand, gerne i "wide body" indpakning - har fundet ud af at de eksistere - og så ofre en ordentlig inddysning/chip.
Er man så ked af den noget højere vægt på forenden, kunne man jo begynde at tænke på hvad som evt kunne flyttes agterover, såsom batteri, sprinkler, lettere luftfilter etc. etc.

Erik> Mht chip, 162 hk standart/183 ahem...Ikke for at være pessimist men det lyder i mine ører lidt i overkanten, måske skulle bænken justeres!

Det er nu meget hyggelig det her [;)]

elp

Indlæg af elp » 10 apr, 2004 03:27

Her Per - jeg forstår din skeptis. Jeg gik gutterne hos TS Motor på klingen. De sagde bl.a. at på nyeste Audi og BMW modeller fik de altid samme tal som fabriks opgivelserne, samt at der ikke var flere HK og Nm at hente med UniChippen på disse. Som jeg vist anførte, fik jeg foretaget målingeren og chipningen en kølig og let diset morgen i september, hvilket giver en noget bedre fyldning af cylinderne. Men iøvrigt er de ultimative ydelser irrelevante, jeg fik hvad jeg gik efter, et væsentligt forbedret træk under 4000 o/min.
Mht. din anbefaling af en "wide body" V6, er jeg helt enig, disse seneste varianter i S version ligger klart bedst på vejen af alle 155'ere og med evt. forbedrede støddæmpere og tårnstiver, vil understyrings tilbøjeligheden mindskes.
Men der er ofte (velholdte) 75 3,0'er tilsalg. Når man har indstillet sig på gearskiftet - som jeg fandt var OK, men kræver en vis tilvænding, er dette en rigtig "drivers car" - og vel allerede en classicer, så priserne falder ikke (stiger måske) i fremtiden, en kompensation for de højere driftomkostninger man har med en ældre bil.

toftlarsen2

Indlæg af toftlarsen2 » 12 apr, 2004 00:11

Erik>: Jo ser du, det var faktisk en 75 3,0 jeg ville have haft, da jeg på et tidspunkt blev lidt træt af at kigge efter 155 2,0 16V(for dyre).
Havde lagt billet ind på Ole Brøns's, men han solgte til en kammerat lige før jeg fik tid til at kigge på den - sådan er det jo.
Men fandt så pludselig en 1,8T i stedet, så man kan sige at jeg har vendt mig til gearskiftet. Har lige overhalet maskinen på den og skiftet alle de bøsninger som ikke var skiftet i forvejen.
Nu kører den rigtig godt, men man må lige vende sig til turbotøven, hvilket jeg nok aldrig rigtig gør, så en dag ryger den nok på brugtmarkedet. Men de der 200+ hk til 1100 kg bliver nok svær at glemme!

A.Sommer
Kontakt:

Indlæg af A.Sommer » 12 apr, 2004 03:15

ATT: Per...
Hvad med at renoveret en 2,0 ts motor til mig..?

elp

Indlæg af elp » 12 apr, 2004 03:59

Hej Per - der er jo 155 Q4, det lyder som bedste bud til dig, den kan vel kilres lidt til 200+ HK, eller 300+ (ja, så er der jo det med Fiat motoren, den må man så leve med - det bliver ikke svært). Der er én annoceret i sidste nummer af Alfa-nyt til fornuftig pris!!??
Jeg kan forstå på forskellige Alfa sites, at Q4 allerede er et samler objekt, så afskrivningen skulle være til at overse.

Besvar

Tilbage til "Alfa 155 Motor"