Ujævn motorgang

Motor, motor-styring og komponenter på motor
christiansen1968
Geografisk sted: Danmark

Ujævn motorgang

Indlæg af christiansen1968 » 12 jan, 2006 00:17

Så er den gal igen![:(!] denne gang med motoren[:(]
Da jeg købte bilen ( 1,6 ts SW fra 2000 ) for godt 4 mdr. siden, stod motoren bare bomstille når den kørte i tomgang, og den trak fuldstændig jævnt uden "momenthuller" op til det røde felt. Nu står den og rykker frem og tilbage i tomgangen og der er ligesom et par huller i momentkurven under acceleration. Det er ikke sådan tomgangen kører op og ned. Det er ikke alarmerende men alligevel... Sidste gang jeg oplevede noget tilsvarende, var med en gammel fiesta der skulle have stillet tænding - men det kan jo ikke være det der er problemet, vel?
Det skal lige siges at motoren endnu ikke har rundet 20000 km ( ombyttet ved Hersild&Heggov i 2004 - har regning på knap 40000,-[:0] ).
Har i øvrigt kigget forummet igennem efter lignende problemer, men der var ikke rigtig noget, der lige stemte overens med mit problem andet end fugt ved tændrørene, og det er der ikke noget af.

Pedersen
Kontakt:

Indlæg af Pedersen » 12 jan, 2006 17:28

Hejsa

Har du prøvet at læse / søge på CuoreSportivo, feks:

http://www.cuoresportivo.dk/index.php?n ... ht=tomgang

christiansen1968

Indlæg af christiansen1968 » 12 jan, 2006 21:49

Hej Pedersen!

Tak for linket![:)] Det førte mig nu ikke direkte til en med lignende problem, men via det fandt jeg noget tilsvarende på alfa156.net.

Puha... Det kan godt nok være en del: [:0]
-MAF ( ved ikke hvad det er )
-Tændrør ( Næppe, da motoren kun har kørt godt 20000, og de er vel skiftet i den forbindelse? )
-Lambdasonden
-Tændspoler
-luftfilter
-Indsprøjtningsdyser

Altså et kæmpe gætværk! Det foreslås at man kører den til et aut. værksted og får foretaget en diagnose. Fint nok- men er det ikke ret dyrt, og kan man være sikker på at fejlen så findes?

Og så lige til sidst: Nogen der kender et godt værksted hvor man får god behandling og kompetent service? Det må MEGET gerne ligge på sjælland, da jeg bor i Næstved.

Venter spændt på forslag og svar[:)]

Pedersen
Kontakt:

Indlæg af Pedersen » 13 jan, 2006 19:03

Der er jo lidt at vælge imellem, med hensyn til mulige fejl [:(]

Jeg mener at det koster omkring 800 bananer at få et check, men flere steder, kan en kage til værkstedskantine gøre det [;)]

Nu kommer jeg fra det mørke Jylland, så mit kendskab til værksteder på "øén" er begrænset, dog har jeg hørt at mange kører til Amager til Car Center. De er IKKE billige, men de ved hvad de har med at gøre = måske færre timer [:)]
http://www.novitec.dk/carcentre.html

MAF er luftmængdemåleren.

Der er også lidt her:
http://www.cuoresportivo.dk/index.php?n ... hlight=maf

I det hele taget er CuoreSportivo et kanont forum med rigtig mange gode råd. [8D]

christiansen1968

Indlæg af christiansen1968 » 13 jan, 2006 22:26

Super fedt du svarer så hurtigt, Pedersen! Tusind tak!
Og jeg skal da lige love for, at det er noget jeg kan bruge! Du har da vist pænt styr på det!
Vil starte med de nemme og billige ting først:
1. Tjekke luftfilteret
2. Tjekke tændrørsbrøndene ( igen )
3. Tjekke tændrørene og hætterne
4. Gasspjældet nævnes også som en mulig synder, men jeg ved ikke lige om det er noget jeg kan hitte ud af...

Vh
Thomas

Lyder det ikke meget fornuftigt? Hvis intet af det virker må jeg ha en proff. diagnose

christiansen1968

Indlæg af christiansen1968 » 17 jan, 2006 09:34

Efter at have læst en hulens masse tråde på Cuore Sportivo, prøvede jeg et hustlertrick, som bestod i at fylde tanken op med Shell V-power og noget oktanboost. Det virkede sgu meget godt- HØ! Bella susede til KBH. fra Næver på ingen tid og kørte på et tidspunkt 210km/t på speedometeret. Mærkede en tydelig udvikling på de ca. 90 km. NO ****!
Det er sgu da imponerende, ik?!

Med venlig hilsen
Thomas

PS.: Monterer nu nok luftfilteret alligevel, da jeg nu har købt det...

elp

Indlæg af elp » 17 jan, 2006 20:25

Hej Thomas - håber den oktanbooster du hældte i er beregnet til biler med CAT.

christiansen1968

Indlæg af christiansen1968 » 17 jan, 2006 22:05

Hej Erik
Yep!... Det er jeg ret sikker på ... IHH... Nu blir jeg sgu lige pludselig i tvivl! Nej, Jeg mener helt bestemt jeg læste det på bagetiketten. Ellers kan det udvikle sig til en køn historie, eller hvad?

Mvh Thomas

christiansen1968

Indlæg af christiansen1968 » 17 jan, 2006 22:21

Hej Erik!
JO! Puha! Alt i orden. Abcon octane boost er godkendt til biler med Katalysator...

Mvh
Thomas

elp

Indlæg af elp » 19 jan, 2006 22:33

Hej Thomas - jeg forstår din lettelse. Har det hjulpet? Er det rigtigt at V-Power og oktanboost virker som en dosis NOX (lattergas)?
På nogle tankstationer har jeg set at de har insprøjtningsdysse rens (mellem alle købmandsvarerne der ellers er fyldt med). Det har jeg engang brugt forebyggende efter at have været kørt tør for benzin, så jeg ved ikke om det virkede eller der bare ikke var noget snavs i tanken.

bobo

Indlæg af bobo » 20 jan, 2006 11:08

Hej Christiansen..

Dit problem har jeg også haft, og ved min 156 1,8 TS, var det et hul i luftslangen (efter MAF), som var skyld i det. Det eneste problem jeg slås med nu er at motoren går op og ned i tomgang når jeg kobler ud, f.eks ved nedbremsning. Ved fiat i Sønderborg siger de, at det kan skyldes rester af rensevæske i indsugningsmanifolden, og at jeg skulle holde øje med det. PT gør den det mere periodisk. Før var det hele tiden.

Min Alfa historie er lang[:I], men ta og læs den under Drivlinje.

Og når du har læst denne, så har jeg stadig ca. 2 måneder tilbage af min garantiperiode.[:D]

Hvad angår motoren, så er Fiat, Sønderborg blevet sat på opgaven. Og det koster ikke en krone.

Held og lykke Bobo

bobo

Indlæg af bobo » 20 jan, 2006 11:10

Hej Christiansen..

Dit problem har jeg også haft, og ved min 156 1,8 TS, var det et hul i luftslangen (efter MAF), som var skyld i det. Det eneste problem jeg slås med nu er at motoren går op og ned i tomgang når jeg kobler ud, f.eks ved nedbremsning. Ved fiat i Sønderborg siger de, at det kan skyldes rester af rensevæske i indsugningsmanifolden, og at jeg skulle holde øje med det. PT gør den det mere periodisk. Før var det hele tiden.

Min Alfa historie er lang[:I], men ta og læs den under Drivlinje.

Og når du har læst denne, så har jeg stadig ca. 2 måneder tilbage af min garantiperiode.[:D]

Hvad angår motoren, så er Fiat, Sønderborg blevet sat på opgaven. Og det koster ikke en krone.

Held og lykke Bobo

christiansen1968

Indlæg af christiansen1968 » 21 jan, 2006 04:48

Til Erik: Tjaa... NOX er måske så meget sagt, men den var super omdrejningsvillig. Ja du læste rigtigt- VAR! Nu mukker den igen - ret irriterende. Så jeg blir nok nødt til at følge min oprindelige tjekplan - især tændrørene og tændspolerne. Det kan dog godt være at jeg lige prøver det der indsprøtningsdyserens - Det er jo alt for koldt og vådt at stå og bikse med bilen lige nu!

Til Bobo: Man kan ikke lige sige, at du har været super heldig, hva! ;-) Men ok- så længe garantien stadig dækker... Min garanti ophørte for en måned siden... Typisk!

Har læst en del tråde om problemet, også på Cuore Sportivo og MAF´en optræder i en del af dem. Tror nu mere, at det er et tændrør/spole problem. Mest fordi jeg ikke har "rullende" tomgang. Dog også fordi at det mest er ved omdrejninger over 4000, at den let huggende motorgang opleves.

Mvh
Thomas

Lars Sørensen

Indlæg af Lars Sørensen » 22 jan, 2006 07:06

@ christiansen1968

Tag tændrørene op og tag et kik på elektroden og tjek hætterne ganske nøje. Rens MAF´en men pas på det er følsomme ting, og især omkring det lille rør til føleren.
Sørg for at filter og luftindsugning er indtakt og uden lækager.
Hvad med olie og olie filter ??
Mange har haft kompressionbesvær p.g.a. af dårlige olier og sodpartikler i olien. Derved ´kan´ stempelringe sætte sig og derved mister du kompression.
Tror 156 er den Alfa der har det mest følsomme væsen af alle. Kun det bedste er godt nok.
Er ventiler tilsodet skal du nok prøve at køre 10000 km med V-Power og gerne med dyserens additiver i tanken nogle gange.
Har selv haft forsøget uden effekt på min egen men havde en Toyota Carina E [V] hvor det gjorde en verden til forskel. Så det er meget forskelligt hvordan motorerne reagerer.
Oftes kommer problemerne efter 100000 km + og med en eller anden type sportsfilter monteret.

Pas dog på da din motor ikke har gået så langt endnu. Jeg vil mene problemet ligger ved Hersild & Heggov, da de har monteret den nye motor. Din reklamationsret udløber i år så få dem til at dianogsere problemet og udbedre det.

christiansen1968

Indlæg af christiansen1968 » 23 jan, 2006 05:18

Hej Lars

Tak for svaret!
Lige nogle opklarende spørgsmål til de ting du skrev:
1. Hvordan er det nu lige elektroderne skal se ud?
2. Og hvad med hætterne?
3. Har læst, at der er ret stor risiko for at beskadige MAF´en, hvis man prøver at rense den - hvad skal man rense med; vatpind, sprit eller?

Ok. Jeg mente også selv, at det måtte være Hersild&Heggov som måtte stå skoleret i denne historie.

Mvh
Thomas

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Motor"