Første alfa

Indlæg som ikke passer ind under de andre fora omhandlende Alfa 156
Besvar
Michael_J
Geografisk sted: Danmark

Første alfa

Indlæg af Michael_J » 09 dec, 2006 13:18

Jeg er lidt på udkig efter en bil for tiden og er i grunden faldet mere og mere for 156'eren.

Nu er jeg ikke specielt "bil klog" så brækkede pejlstænger, motorer der brænder af olign gør jo én en anelse nervøs ;)

Jeg er/var ret fast besluttet på en 156 2,0 fra 98-99

-Det er omtrent det prisleje jeg vil bruge på en bil

-2,0'er er jo i anskaffelse ikke dyrere end 1,6 eller 1,8. Økonomien (km/l osv) virker heller ikke til at være den store forskel.

-Det er designet, som jo er ret tidløst, jeg godt kan lide. Som gammel kia, daewoo, opel ejer har fart og heste aldrig været afgørende. Det er udelukkende det her abstrakte "køreglæde" jeg har en ide om der er i Alfa'en

Kan det overhovedet betale sig for en som mig at investere i sådan en gammel alfa romeo ?

Den virker jo ikke meget dyrere i anskaffelse end så mange andre "kedligere" biler i de årgange

En evt. checkliste til når jeg skal ud og kigge kunne være dejligt, ellers er det mest input generelt jeg søger for tiden

På forhånd tak !
Michael

Michael_J

Indlæg af Michael_J » 09 dec, 2006 13:26

Jeg læste iøvrigt Wahlgrens post forinden, men der blive i vist enige om en 2000+ model.

Lige umiddelbart er det ikke en løsning selvom jeg da godt kan se logikken i jo nyere bil det bedre.

elp

Indlæg af elp » 09 dec, 2006 22:17

Hej Michael og velkommen til.
Alfa 156 blev det store hit da den kom frem i okt. '97 og der var venteliste de første par år, siden har de solgt godt men ikke i så store tal som starten.
Du skal finde den nyeste du har råd til, enten en 1,8 eller 2,0, efter min opfattelse er 1,6 lige svag nok og ofte købt til en "junior" i første omgang.
Når du ikke har den store bilforstand, bør du købe en af en Alfa/Fiat forhandler med alle stempler i servicebogen. Du skal også vide hvornår den har fået skiftet tandrem(me i 2,0) og de tilhørende strammer og medløberhjul(hver 3. år eller 60k km) Derudover skal du finde en med det udstyr du mener at din bil skal have (f.eks. A/C koster stadig 5-8000 ekstra).
Sidst, når du har fundet den rigtige, få den synet, hvis der er kort tid til næste syn, og udført det service den skal have næste gang.
God jagt og fornøjelse.

peter

Indlæg af peter » 11 dec, 2006 06:31

Hej Michael.

Har en vogn til en fornuftig pris som du måske kunne være interesseret i, du kan maile mig på 156@stofanet.dk hvis du ønsker lidt oplysninger om den.

Mvh Peter

Michael_J

Indlæg af Michael_J » 12 dec, 2006 12:46

Tak for tips, jeg kigger da endnu ;)

Fra flere sider lyder det til folk er ret skeptiske, specielt da alfa'er i det her prisleje jo tit har kørt 250k+ km

Jeg er nu ret vild med bilen, ærgeligt med de problemer og det ry det lyder til den har

lrn
Geografisk sted:

Indlæg af lrn » 12 dec, 2006 18:15

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">Citat:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Oprindleigt skrevet af Michael_J</i>

Fra flere sider lyder det til folk er ret skeptiske<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Er det folk der har personlig erfaring eller er det bare folk der lufter deres egne fordomme ?

For umiddelbart er en 156'er hverken værre (eller bedre) end mange andre biler - jeg har indtil videre haft to ...

elp

Indlæg af elp » 13 dec, 2006 00:07

Hej Michael - At købe en bil (Alfa eller anden) som har kørt over 250k km er ikke klogt. Den har begyndt på, det jeg kalder, bonus km, dvs at hvad som helst kan gå i stykker/være slidt op, og man kan ikke sige at det er for dårligt.
En bil til kr. 50000 eller over skal ikke have kørt over 200k km., helst noget mindre.

Michael_J

Indlæg af Michael_J » 14 dec, 2006 12:30

Det er da langt hen ad vejen folk som kender en der....osv. Mest omkring rust problemer.

En enkel forhandler, bekendt, som ikke mente 250k+ km "på en italiener" var særlig betryggende. Lidt på samme måde som Elp udtrykker det i sidste svar.

Jeg regnede alligevel med Alfa Romeo var en klasse højere end "standarden"

Jeg tror ikke man finder en Alfa Romeo til under 50.000 som samtidigt har kørt mindre end 200k km, jeg har ikke set dem endnu. Men det er vel også svar nok til om det ville være en god ide at købe en af dem jeg har kig på.. ;)

Man er vel fristet til at smide nogle flere penge ud på det, men det syntes jeg ærligt talt der er spild, igen det skal jeg vel ikke sige til folk på et alfa romeo forum ? hehe

Jeg kigger da videre, jeg har ikke så travlt. Tak for tips indtil nu

elp

Indlæg af elp » 15 dec, 2006 05:40

Citat:" Jeg regnede alligevel med Alfa Romeo var en klasse højere end "standarden", citat slut.
Jamen, det er de, endda flere klasser, bedre end standarden. Køreegenskaber, køreglæde, ejerglæde osv. Men ikke nødvendigvis krævenden mindre service, vedligehold og færrer små/store problemer end standard varen.
Jeg kikkede efter dit andet indlæg, inden jeg svarede, på bilbasen. Du kan finde annoncerede biler til mellem 50k og 65k som ser OK ud og har mindre end 200k km bag sig. Men du skal ud og se dem, en del af dem, før du kan bestemme dig!!!!
Hvad enten du finder en privat eller hos forhandler, så pres et service og evt. tandremsskift ud af dem.
Ricikoen for at få en "skidt en" er den samme som Ford, GM, Hyundai, Honda etc.

Michael_J

Indlæg af Michael_J » 18 dec, 2006 17:23

Jeg var ude og prøve én i weekenden, og er helt solgt igen nu hehe.

Det er godt nok en lækker bil, motor og kabine er jo en drøm. Den løber nok op i lidt mere, men en Alfa bliver det, det er helt sikkert nu. Så krydser jeg bare fingre for det ikke er en mandagsbil jeg ender med...

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Generelle emner"