156 V6 kontra 2,0 ?????

Indlæg som ikke passer ind under de andre fora omhandlende Alfa 156
Jacob WA
Geografisk sted: Danmark

156 V6 kontra 2,0 ?????

Indlæg af Jacob WA » 09 mar, 2007 18:53

Hej ...

Går lidt med tanker om at købe en 156 v6 ... eller måske en 2,0'er.
Der er for og imod dem begge. Og det ku jeg godt tænke lidt mere om.

Mht. V6'ern, er forbruget af de dyre dråber nok den største bagdel. Nogen der har nogle tal på det "misbrug" ?

Alle erfaringer er velkomen ....

elp

Indlæg af elp » 09 mar, 2007 19:33

Hej Jacob og velkommen til "smeden".
Der er jo altid for og imod når man skal vælge bil, f.eks. penge. En V6 er dyrere at købe, forsikre, ejerafgift og benzin - 7-10 km/l V6, 9-12 2,0.
Køreregenskaber, V6 motoren er lidt tungere, hvilket gør den mere retningsstabil i f.eks. sidevind på motorvej, men også mere næsetung af få rundt i sving, selv om forskellene ikke er store.
Motorer, V6 er en meget holdbar motor som, hvis den passes, sjældent går i stykker og nemt kører 300000+ km før den er opslidt. Til gengæld fylder den mere, så nogle ting er tidskrævende at på lavet eller udskiftet, men også 2,0s motorrum er pænt fyldt op, dog generelt lidt lettere at komme til. 2,0 (og de andre 4 cyl.) motoren er lidt sart med oliestand og udskiftning af tandremme. Enkelte 4 cyl. har et højt olieforbrug og hvis oliestanden i motoren får lov at falde til under min. mærket kan motoren tage varigt skade og smadre et af motorlejerne.
Tandremme og strammerhjul skal skiftes skal på begge varianter skiftes hvert max 3. år eller max. 80000 km, det er dyrest på v6. Tidligere var strammerhjulene på den 4 cyl. ikke så gode, så det hente at de gik i stykker inde disse grænser, med katastrofale følger, men det er overstået nu. Men for begge modeller skal man sikre sig dokumentation for skift at tandremme, eller få det gjort med det samme. Hvis de 4 cyl. passes og køres ordentligt, holder de nemt 250000 km. Ingen af motorerne tåler at blive presset fra kold, men det gælder så at sige alle motorer.
Hvis man kikker på 156 fra '97 til 2000 skal man se efter rust, og helst købe en som har været rustbeskyttet flere gange. På dørpanelerne er 2 synlige samlinger (hvis ikke der er monteret en plasticspøjler på, de bør så afmont. for tjek) hvor lakken slides af og der dannes rust.
Men ellers er det dejlige biler, uaset motorvalg, som kører godt.
Held og lykke med at finde et godt eksemplar.
Erik

René Poulsen

Indlæg af René Poulsen » 10 mar, 2007 04:55

Hejsa.

Jeg har en 2,5 til salg da jeg har ændret kørselsbehov fra ca. 20.000 til 50.000 om året. Jeg har haft den i 3 år og den har været fantastisk. Hvis du er interesseret i at høre om mine erfaringer og priser på alt hvad der hører til er du velkommen til at gi et kald.

Jeg bytter til 159SW 1,9jtdm. Det er jo også en fin bil men motormæssigt er der desværre ingen sammenligning med den gamle. Ville ønske den gamle gik 16 kilometer på literen!!!

René 20 66 69 42

René Poulsen

Indlæg af René Poulsen » 10 mar, 2007 04:56

Hejsa.

Jeg har en 2,5 til salg da jeg har ændret kørselsbehov fra ca. 20.000 til 50.000 om året. Jeg har haft den i 3 år og den har været fantastisk. Hvis du er interesseret i at høre om mine erfaringer og priser på alt hvad der hører til er du velkommen til at gi et kald.

Jeg bytter til 159SW 1,9jtdm. Det er jo også en fin bil men motormæssigt er der desværre ingen sammenligning med den gamle. Ville ønske den gamle gik 16 kilometer på literen!!!

René 20 66 69 42

Jacob WA

Indlæg af Jacob WA » 10 mar, 2007 18:26

Tak for budet. Men i første omgang er jeg bare ved at sondere terrænet, og høre om folks erfaringer ....

René Poulsen

Indlæg af René Poulsen » 10 mar, 2007 18:57

Hej igen. Det var ikke en gang salgsgas, men bare info i reelle tal hvis du var interesseret. Du er stadig velkommen til at gi et kald

René

Lars Sørensen

Indlæg af Lars Sørensen » 10 mar, 2007 21:58

Enig med Elp (Erik)

Den største fordel ved en V6 er lyden og udseendet af motoren, ægte italiensk vræl og look [:p]

Alt andet er bare dyrere og lidt ringere.

2,0 handler bedre, mindre venderadius og bedre vægtfordeling. Dertil kommer bedre benzinforbrug, vedligeholdelseøkonomi (trods det ER en dyr dame)og handelsværdi. Forsikring og grøn afgift er ligeledes mindre på en 2,0´er.

Har man penge som skidt, ville jeg klart vælge en V6, alene p.g.a. lyden, men vil ca. fordoble mit bilbudget ved dét skifte.

2,0 koster i snit ca. 1000 kr pr. måned at holde kørende, vel at mærke hvis man har et rimeligt fejlfrit eksemplar. En afskrivning på ca 20 til 35.000 pr. år er meget normalt afhængigt af alder.
V6´eren rykker 50 - 60 kilo af regnskabet årligt.

Vil klart vælge en 2,0 set ud fra du ikke har megen erfaring omkring Alfa Romeo.

lrn
Geografisk sted:

Indlæg af lrn » 11 mar, 2007 00:12

Du kan evt. læse mere om mine og andre V6 ejeres erfaringer i tråden forumdk/topic.asp?TOPIC_ID=1259

Jacob WA

Indlæg af Jacob WA » 11 mar, 2007 08:18

Jeg har lidt erfaring med italienske biler. Køre pt i en 155 2,0 16V fra 95 (som forøvrigt er til salg). Og har tidligere været ejer af en Delta EVO Integrale (Super lækker bil).

Jeg kan, desværre, høre, at mine bange anelser bliver bekræftet mht. V6'ern. Den er tilsyneladende RET dyr at køre i.

Lars Sørensen: Du skriver at 2,0'ern koster ca. 1000 kr/mdr. at holde kørende, og V6'ern koster ca 5000 kr/mdr. Det er dog 5 gange så meget. Hvad er der er så dyrt på V6'ern ?
De tal du nævner, er det "faste" udgifter (forsikring/vægtafgift/bensin) ? ... eller er det også incl. vedligehold (bremser/dæk osv. ) ?

René Poulsen

Indlæg af René Poulsen » 11 mar, 2007 17:26

Hej venner. Så stor forskel tror jeg heldigvis ikke der er på de to biler. har selv haft både en 1,6'er og en 2,5'er i 3 år og kan ikke nikke genkende til disse tal.

2,5: Jeg betaler årligt 15.000 i forsikring og grønne afgifter, har haft udgifter gennem tiden for 35.000. der giver ca 27000 i gennemsnit hvortil afskrivninger skal lægges.

1.6 Jeg betaler årligt 9000 i forsikring og grønne afgifter og har har udgifter gennem tiden for ca. 20.000. (den havde lige fået lavet for 25.000 undervogn og diverse da jeg overtog den). Mine samlede årlige omkostninger pr . år har så været a 15.500. afskrivning er ikke indberegnet.

Forskellen har for mit vedkommende på de 2 biler årligt været ca. 11.500.

Dertil skal selvfølgelig også lægges forskel i brændstoføkonomi. Jeg kører 9km/l i 2,5'eren og ca 12,5km/l i 1,6'erern.

det begynder næsten at lyde som den salgstale jeg konstant er klar til at fyre af overfor min i øvrigt dejlide kone.

God fornøjelse, for fornøjelse er det!!!

Lars Sørensen

Indlæg af Lars Sørensen » 12 mar, 2007 03:15

Hey Jacob

Du skrev : <i><font color="red">"Lars Sørensen: Du skriver at 2,0'ern koster ca. 1000 kr/mdr. at holde kørende, og V6'ern koster ca 5000 kr/mdr. Det er dog 5 gange så meget. Hvad er der er så dyrt på V6'ern ?"</font id="red"></i>

Indviklet regnestykke [;)]
Kan se du udregner udgifterne på afskrivningen, det har jeg ikke gjort.
Mit regnestykke er udelukkende baseret på service og vedligeholdelse.
Jeg brugte knabt 20000 kr. på vedligeholdelse sidste år og min bil har "kun" kørt 76000 km, OK jeg bruger et værksted HVER gang. Har desværre hverken evner eller lyst til at rode med det beskidte arbejde. Set fra mit synspunkt var det i de 20 kilo nok 7 - 8 kilo som jeg overdrev lidt med, men vil jo gerne at "Bella" (italiensk for "smukke" og det er hun jo[:D]) er lidt mere end "de andre" familieslæder derude.....[^]
Så deraf de 1000 kr. pr. måned + benzin, forsikring, grøn misundelsesafgift og afskrivning.... [xx(]

V6´eren koster ikke mere i de generelle reservedele, men er som lrn skriver lidt mere tidskrævende på værkstedet.
Eksempel :
Aut. værksteds tandremsskifte og service
V6 = ca. 14 - 18.000 kr. (perlegrusarbejde ca. 6 - 7000[;)])
2,0 = ca. 4.500 - 7.500 kr.
Dette er nok den væsentligste forskel sammen med den høje afskrivning. Dækslid forekommer også ofte mere på V6´eren end 2,0 grundet den højere vægt på forakslen.

Men det er en dejlig maskine og den vil levere køreglæde i overflod.

Summasumarum 2,0 versus 2,5.................. køb en 2,0 og spar penge til at gøre den ekstra lækker i den tid du har den.

Jacob WA

Indlæg af Jacob WA » 12 mar, 2007 03:25

ok ....

Var ude og prøve en V6'er i dag. 99'er med 207.000 km på klokken. ALT i udstyr, bla sort læder. Sku en lækker bil .... og en RIGTIG lækker motor. Den gik rigtig godt. Svært at mærke at den havde gået de km.

Jeg kan heldigvis selv lave lidt på sådan en bil. Så den behøver ikke at skulle på værksted hver gang der skal laves det mindste. Det hjælper selvfølgelig lidt på regningerne.

Egebjerg

Indlæg af Egebjerg » 12 mar, 2007 07:34

Hej Jacob

Vil helt klart anbefale V6. Som ELP siger er det en bundsolid motor.

Som Alfa V6-ejer igennem 7 år og efterhånden ca. 150.000 kan jeg ikke nikke genkendende til at den skulle være så meget dyrere end TS 16V. Jo måske hvis man hele tiden benytter aut. værksteder. Et alternativ er jo som du selv siger at skrue selv og ellers høre om vi andre måske kender nogle dygtige folk der gør det billigere - og det gør vi! ;o) Vi kan jo starte med Henrik - www.alfatec.dk i Assens som er rigtig fair med sine priser og en dygtig Alfa-mand.

Den er da dyrere i grøn afgift, men hvis du går til det rigtige fors.selskab er de rent faktisk ligeglad med motorstr. Som eks. kan jeg fortælle at min kammi lige nu betaler 6.300/år for sin 166 3,0 V6 24V Sportronic hos Aros Fors. i Århus. Det er u/bonustab og med en lav selvrisiko på ca. 3500. Han er +30, elitebilist og har samlet alle sine forsikringer hos dem.

Hvad angår brændstoføkonomi så gik min egen 2,5 V6 ca. 9-10 km/l. på langture og 8-8,5 km/l. ved blandet kørsel. Det er altså ikke ret meget mindre end en 2,0 TS...

Vil uanset anbefale du tager en 156-kyndig med dig der bare ved ALT om den bil.

Mit råd er også at du bør købe ved en forhandler der vil give dig mindst 6 mnd. 100% garanti på motor og drivlinie! Dette gælder både arbejdsløn og dele! Dvs. der er ikke noget der kan komme til at koste dig en krone på motor(og dertil hørende motordele) eller gearkasse og aksler. Det kan hurtigt blive en dyrerer fornøjlse på sigt at spare 10-20.000 ved en privat hvor du reelt ikke ved om du køber katten i sækken...

På TS 16V motorer er det hysterisk nødvendigt at checke olie HVER UGE/500-1000 km. og pinden skal ALTID være fyldt til max. med den RIGTIGE olie Alfa foreskriver. (Der er dog delte meninger (religion) blandt 156 ejere - men bruger du den forhandleren påbyder dig i garanti perioden er du godt sikret garantimæssigt og får en idé om hvad den kan lide eller ikke lide)

Det samme med tandrem! Overhold intervallerne med pinlig nøjagtighed og skift alle stramme- og medløberhjul. Spar IKKE nogen steder - end sige kør over de 60.000/max. 3 år. DEN SPRINGER BARE = mange €uro

Prøv både TS og V6 og dan dig dit eget indtryk. Jeg ville vælge V6 da de langtfra er så "ømme" og intolerante overfor din konstante opmærksomhed. Det er med andre ord damer der ikke er så krævende... Så har jeg vidst ikke fornærmet nogen.

Få lavet en FDM-test på bilen inden handel og vil forhandleren ikke det så GÅ TIL EN ANDEN!

Når den kører så er det ultimativt den bedste bil og køreoplevelse du kan få til pengene.

Og slutteligt så evt. godt og skidt på Cuoresportivo.dk og andre fora med erfaringer med 156.

Held og lykke - jeg håber du finder en fin 156.

Jacob WA

Indlæg af Jacob WA » 12 mar, 2007 19:27

Egebjerg: Jeg har fakttisk pt. selv Aros som forsikringsselskab. De er nemlig ligegalde med om det er en 1,6'er, eller en V10'er. Det er vægten som er afgørende. Så der er formentlig ikke den store forskel i den pris.

Som du selv skriver er 2,0'ern MEGET følsom overfor oliestanden. Alene det er sku lidt træls, da man hele tiden skal tjekke olien på den. Det er jo lige før man kan køre den tør for olie på en tur/retur til København (bor i Aalborg).

V6'ern drikker lidt mere i "arbejdstiden", men det opvejes af den fede lyd, og de ekstra kræfter den også har. Man skal heller ikke glemme at V6'ern typisk har mere udstyr, så anskaffelsesprisen er ikke væsentlig dyrere .....

Mht. tandremmen, så er det tilsyneladende et fælles problem for begge modeller. Så der er ingen forskel der. Kan nok også selv skifte den ... med lidt hjælp.

Så hvis det bliver en 156'er, så føre V6'ern nok på point .... lige pt. ....

elp

Indlæg af elp » 12 mar, 2007 20:39

Citat: "Som du selv skriver er 2,0'ern MEGET følsom overfor oliestanden. Alene det er sku lidt træls, da man hele tiden skal tjekke olien på den. Det er jo lige før man kan køre den tør for olie på en tur/retur til København (bor i Aalborg)."

Som jeg tidligere skrev, "NOGLE bruger en del olie". Mine egne 2,0 16V Alfa'er har brugt ½-1L olie pr. 10000 km, og jeg har kørt ferieture på 4000+ km uden at skulle hælde olie på. Heller ikke på småture/bykørsel har jeg oplevet nævneværdigt olieforbrug.
De er følsomme for at oliestanden er over min. mærket, ikke for at være på max. heletiden.
Alfa V6 motoren bruger også olie, for det meste moderat (som de 4 cyl.), så, som for alle biler, skal man tjekke oliestanden jævnligt, især i starten til man har en idé om hvor meget den konkrete bil man har bruger.

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Generelle emner"