Jeg er til dagligt den lykkelige ejer af en 159 TI 2,4 JTDm, den er ved at være 10 mdr. gammel og har kørt ca. 30.000 km.
For nogle tusinde kilometer siden begyndte den ind i mellem at "Hakke" under acceleration (lidt ligesom en gammel bil der køre på 3 cyl.).
Jeg kørte selvfølgelig til Alfa og beklagede mit problem, de testede og tilbagemeldte at fejlen skyldtes en defekt "ALR ventil" (tror jeg nok den hed - problem med at åbne og lukke korrekt), et garanti-sag som flere andre 159 ejere også har haft -fik jeg af vide?
Jeg fik skiftet denne ventil men få dage efter begyndte den samme "Hakken" igen?
Tilbage hos Alfa, forfra med test osv..
Så ringede værkføren til mig og sagde at de ingen fejl kunne finde med testeren -men de mente at motoren kørte med for meget olie så de havde tappet ca. 1 liter af..
Det skal siges jeg IKKE har efterfyldt olie en eneste gang siden jeg fik bilen (kun kontroleret oliepinden, altid været på max) og den har ej heller været til service endnu (skal først ved 35.000 km.)
Så deres forklaring var at den var leveret med for meget olie fra fabrikken - skønt den ikke overskred MAX-indikatoren på oliepinden??
Dvs. fremover skulle jeg regne med at oliestanden skulle være ca. 3-5 mm. under MAX på pinden for at være korrekt.
For mig lyder det lidt som en "skuffe-løsning/undskyldning", kan det virkelig være sandt ????
Håber der er nogen der kan be eller afkræfte denne forklaring -måske selv har fået udskiftet denne ventil??
Mvh.
En ellers fuldt ud tilfreds 159-ejer