"Diesel lyden" ;/

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
Per Z
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

"Diesel lyden" ;/

Indlæg af Per Z » 13 dec, 2003 04:55

Min Alfa 156 Selespeed fra 99, har det kendte "problem" med at den i tomgang lyder som en dieselbil. Jeg har fået at vide at det er noget med en slidt variator eller noget i den stil.

Mit spørgsmål er: Hvad betyder dette for motoren og evt. ydelsen? Er det noget man SKAL få ordnet og har nogen erfaringer med priser for dette?

Den har gået ca. 208.000km og variatoren er tidligere blevet skiftet.

Per Z
Kontakt:

Indlæg af Per Z » 19 dec, 2003 08:16

Er der virkelig ingen der kan svare?

ole
Kontakt:

Indlæg af ole » 19 dec, 2003 18:31

Hej Per

Jeg er sikker på at et slidt variator ikke går ud over ydelsen. Den kan heller ikke skade resten af motoren. Det eneste der tager skade er lydbilledet i tomgang. Da min blev skiftet efter ca 100.000 kunne jeg i hvert fald ikke mærke nogen effekt ændring.

Emnet er ofte diskuteret på nettet, bla. her:
http://www.alfa155.com/155/

Hilsen Ole

Per Z
Kontakt:

Indlæg af Per Z » 19 dec, 2003 19:38

Ok, så er jeg mere rolig. Tak for svaret!

elp

Indlæg af elp » 21 dec, 2003 21:38

Hej Per - Jeg fik målt ydelsen på min 155 2,0 16v (som havde en temmelig støjende variator) og den ydede flere HK og Nm end fabriksopgivelsen. Så kør du blot videre til lyden bliver for meget for dig.
Det er mest økonomisk at skifte variator når knast- & balanceakselremmene skal skiftes alligevel, i alt vel ca. kr. 4000,-

alfaomega
Geografisk sted: Sweden

Indlæg af alfaomega » 23 jan, 2004 01:29

Jeg ville bare lige sige at jeg kunne mærke foreskel på min 145 de .. 5 ... gange jeg har fået den skiftet:-)
Jeg har bemærket at den ikke trækker så godt når den er slidt specielt når motoren er kold men jeg har ikke kunnet se nogen foreskel i brændstofforbruget eller lign.
Arvid

tbc
Geografisk sted:

Indlæg af tbc » 03 feb, 2004 02:43

Variatoren er af ufatteligt ringe kvalitet, og selvom jeg sidste den gang den blev skiftet, blev lovet at fjederen i den nu var bedre, så er den gal igen.

Jeg tror nok at det ikke har noget at sige mht. topeffekt, for så vidt jeg kan mærke sidder variatoren "fast" i positionen for topeffekt. Derimod kan jeg mærke et afgjort forringet bundtræk når variatoren er defekt.

Importørens holdning til denne defekt hører vist ikke hjemme i dette forum, men jeg er ikke imponeret...

Torben, 146 1.6 TS L+

jensebhansen

Indlæg af jensebhansen » 03 feb, 2004 05:44

Hejsa,

Hvis variatoren på de seneste motorer virker som på den "gamle" nord motor fra 75'eren, så sørger olietrykket styret at en elektrisk/hydraulisk ventil styret at motorstyringen for at avancere indsygningsknasten ved de høje omdrejninger, mens fjederen er en return fjeder, der sørger for at "skubbe" knasten tilbage til udgangs positionen.

Min erfaring er at man ikke er i tvivl om hvis knasten kører med konstant avancering. Jeg har været udsat for at hydraulik ventil, som styrer knastforstilleren havde sat sig fast i åben position, hvilket betød at knasten altid var avanceret - så længe der var olietryk til det. Dette betød i praksis er motoren havde MEGET svært at gå i tomgang, og det lød flere gang som om at den var på vej ud af motorrummet pga. den meget ujævne motorgang. Over 2000 omdr. gik det fint, men det var ikke rigtig til at kører med, så det var et godt incitament til at få problemet klaret.

Måske gør knastforstillernes konstruktion at den automatisk til returnere til udgangspositionen pga. momentet fra kæde/tandrem når hydraulikventilen har lukket?? Så vidt som jeg husker konstruktionen, så kan dette godt være tilfældet. Det lyder selvfølgelig ikke så fedt når ens højtydende benzin motor lyder som naboens gamle Golf diesel, men hvis motoreren kan gå i tomgang, og man ikke midste nogen mærkbar effekt ved høje omdrejninger, så lyder det umiddelbart som om at knastforstilleren virker - også selvom den ikke lyder så godt.

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Motor"